ÇOCUĞUNUZUN OKULUNU DEĞİŞTİRMEDEN ÖNCE BİR KEZ DAHA DÜŞÜNÜN!





Bugünlerde, pek çok ebeveyn çeşitli sebeplerden dolayı çocuğunun okulunu değiştirmek durumunda kalmaktadır. Okul değişimi genel olarak çocuk ile ilgili olmayan, ondan bağımsız gelişen bazı nedenlerden dolayı gerçekleşir. Bunlardan bazıları; başka bir şehre taşınma, boşanma veya okuldan kaynaklanan problemler…

Yetişkinlerin verdikleri kararlardan dolayı okulunu bırakmak ve yepyeni bir okul ortamına alışmak zorunda kalan çocuk için bu süreç düşünüldüğünden de daha strestlidir. Okul değişimi ve beraberinde gelen uyum süreci çocukları pek çok açıdan olumsuz etkileyebilir. Bunun yanında okul değişimi ile birlikte ebeveynler için de son derece yıpratıcı bir dönem başlayabilir.

Sosyal Zorluklar: Gelişim dönemlerinin hemen  her aşamasında akran ilişkileri çocuklar için oldukça önemlidir. Çocuğun arkadaşları ile iyi ilişkiler kurması onun özgüvenini besleyici bir unsurdur. Ani okul değişimi kararı ile çocuk herkesi tanıdığı, sağlam arkadaşlıklar kurduğu sınıfını bırakır. Yeni ve kimsenin onun ismini dahi bilmediği bir ortamla karşı karşıya kalır. Sınıfta “o hariç” herkes birbiriyle arkadaştır. Sosyal izolasyon yaşayan çocuk kendisini yalnız hissedebilir. Bu durumun uzun sürmesi halinde çocuğun öz-güveninde düşüş olabilir hatta sosyal fobi geliştirebilir. Burada, yeni sınıf öğretmenine ve anne-babaya fazlaca sorumluluk düşmektedir.

Sınıfın İşleyişi: Özellikle bu yıl, toplumsal olaylar nedeniyle okul değiştiren çocuk sayısı epey artış göstermektedir. Daha geniş bir perspektiften bakıldığında, okul değişimi çocukları sadece bireysel olarak olumsuz etkilemekle kalmayıp, aynı zamanda sınıfın işleyişinde ve düzeninde de sorunlar yaratmaktadır. Öğretmenler, yeni öğrencileri sınıfa ısındırmak ve bu öğrenciler ile birlikte yeni bir sınıf düzeni oluşturmak adına ekstra çaba harcamaktadırlar. Bu durum da öğretmenlerin müfredatın işleyişinden ve günlük akademik rutinden uzaklaşmalarına neden olmaktadır. Sosyal açıdan değerlendirildiğinde, hem yeni gelen öğrencilerin sınıf ile tanışmasını, kaynaşmasını sağlamak hem de önceden o sınıfta bulunan öğrencileri yeni gelen bir başka-yabancı- öğrencinin varlığına alıştırmak öğretmenler için zorlayıcı olabilir.

Akademik Zorluklar: Okul değiştiren çocuklar akademik anlamda pek çok sorunla karşılaşırlar.  En başta, sınıf ve seviye sirkülasyonu okuldan okula farklılık gösterir. Örneğin, yeni başladığı okul, çocuğun yetkinliklerine, bilgi düzeyine ve bilişsel kapasitesine göre biraz daha aşağıda kalan bir okul olabilir. Tabi bunun tam tersi de yaşanabilir ve çocuk yaşıtlarına göre geri kalabilir. Bu durum akranları ile çeşitli sosyal sorunlara yol açabileceği gibi ebeveynlerin veya öğretmenlerin çocuğun akademik başarısını yanlış yorumlamalarına, gerçek düzeyini tespit edememelerine neden olabilir. Bunun dışında, öğretmenler birbirlerinden farklı öğretme metodları kullanırlar. Çocuk alıştığı öğretmeni ve öğrenme metodunu bırakıp yeni bir teknikle öğreten bir başka öğretmene alışamayabilir. Çocukların öğrenme süreçleri bireyseldir ve her teknik her çocuk için yeterince iyi işlemez.

Dil Sorunu: Başka bir ülkeye göç etme durumunda çocuk yeni okulunda yabancı bir dil ile eğitim almaya başlar. Böyle durumlarda çocuklar normal sınıflara katılmadan önce, bir süre dil eğitimi alabilirler. Bu sayede yabancı dili her ne kadar öğrenseler de yeni bir okulla, yeni bir dille ve yeni bir yaşamla başa çıkmaya çalışmak küçük bir çocuk için oldukça büyük bir çaba gerektirir.

Okul ve Çocuk İlişkisi: Okul başarısı aslında bir takım çalışmasını gerektirir. Bu takımın içinde öğretmen, okul yönetimi ve ebeveynler vardır. Çocuğun optimal fayda sağlayabilmesi için takım üyelerinin birbirleri ile işbirliği içinde olması gerekir. Her okul değişiminde önceki takım yıkılır ve yeni bir takım kurulur. Takım içinde güçlü ilişkilerin kurulması zaman alır. Kurulamadığı takdirde de bundan en çok etkilenen çocuk olur.

Okul değişimi çocukların hayatında çok büyük bir değişimdir. Bazen şartlar gereği  ebeveynler okul değişimi yapmak zorundadırlar. Bu süreçte önemli olan çok dikkatli olmalarıdır. Okul değişimi ile çocuk kendi yeteneklerine ve seviyesine daha uygun olan bir okula da gidebilir. Ancak bu durum uyum sürecini kolaylaştırmaz. Yeni bir okul çocuklar için yeni bir hayat demektir. Bu yeni hayatlarına alışma sürecinde ebeveynler çok önemli bir rol oynar. Çocuğun bu süreçte yaşanabilecek olumsuzluklardan etkilenme düzeyini minimum seviyeye düşürmek ve onun yeni okuluyla birlikte yeni hayatına adapte olmasını kolaylaştırmak için ebeveynlerin yapmaları gerekenleri öğrenmek için “ Okul Değişimi Yaşayan Çocuklar için Ebeveynlere  İpuçları” makalemizi okumanızı tavsiye ederiz.




Yorumlar