Bugünlerde,
pek çok ebeveyn çeşitli sebeplerden dolayı çocuğunun okulunu değiştirmek
durumunda kalmaktadır. Okul değişimi genel olarak çocuk ile ilgili olmayan,
ondan bağımsız gelişen bazı nedenlerden dolayı gerçekleşir. Bunlardan bazıları;
başka bir şehre taşınma, boşanma veya okuldan kaynaklanan problemler…
Yetişkinlerin
verdikleri kararlardan dolayı okulunu bırakmak ve yepyeni bir okul ortamına
alışmak zorunda kalan çocuk için bu süreç düşünüldüğünden de daha strestlidir.
Okul değişimi ve beraberinde gelen uyum süreci çocukları pek çok açıdan olumsuz
etkileyebilir. Bunun yanında okul değişimi ile birlikte ebeveynler için de son
derece yıpratıcı bir dönem başlayabilir.
Sosyal Zorluklar: Gelişim
dönemlerinin hemen her aşamasında akran
ilişkileri çocuklar için oldukça önemlidir. Çocuğun arkadaşları ile iyi
ilişkiler kurması onun özgüvenini besleyici bir unsurdur. Ani okul değişimi
kararı ile çocuk herkesi tanıdığı, sağlam arkadaşlıklar kurduğu sınıfını
bırakır. Yeni ve kimsenin onun ismini dahi bilmediği bir ortamla karşı karşıya
kalır. Sınıfta “o hariç” herkes birbiriyle arkadaştır. Sosyal izolasyon yaşayan
çocuk kendisini yalnız hissedebilir. Bu durumun uzun sürmesi halinde çocuğun
öz-güveninde düşüş olabilir hatta sosyal fobi geliştirebilir. Burada, yeni
sınıf öğretmenine ve anne-babaya fazlaca sorumluluk düşmektedir.
Sınıfın İşleyişi: Özellikle
bu yıl, toplumsal olaylar nedeniyle okul değiştiren çocuk sayısı epey artış
göstermektedir. Daha geniş bir perspektiften bakıldığında, okul değişimi
çocukları sadece bireysel olarak olumsuz etkilemekle kalmayıp, aynı zamanda
sınıfın işleyişinde ve düzeninde de sorunlar yaratmaktadır. Öğretmenler, yeni
öğrencileri sınıfa ısındırmak ve bu öğrenciler ile birlikte yeni bir sınıf
düzeni oluşturmak adına ekstra çaba harcamaktadırlar. Bu durum da öğretmenlerin
müfredatın işleyişinden ve günlük akademik rutinden uzaklaşmalarına neden
olmaktadır. Sosyal açıdan değerlendirildiğinde, hem yeni gelen öğrencilerin
sınıf ile tanışmasını, kaynaşmasını sağlamak hem de önceden o sınıfta bulunan
öğrencileri yeni gelen bir başka-yabancı- öğrencinin varlığına alıştırmak
öğretmenler için zorlayıcı olabilir.
Akademik Zorluklar: Okul
değiştiren çocuklar akademik anlamda pek çok sorunla karşılaşırlar. En başta, sınıf ve seviye sirkülasyonu
okuldan okula farklılık gösterir. Örneğin, yeni başladığı okul, çocuğun
yetkinliklerine, bilgi düzeyine ve bilişsel kapasitesine göre biraz daha
aşağıda kalan bir okul olabilir. Tabi bunun tam tersi de yaşanabilir ve çocuk
yaşıtlarına göre geri kalabilir. Bu durum akranları ile çeşitli sosyal
sorunlara yol açabileceği gibi ebeveynlerin veya öğretmenlerin çocuğun akademik
başarısını yanlış yorumlamalarına, gerçek düzeyini tespit edememelerine neden
olabilir. Bunun dışında, öğretmenler birbirlerinden farklı öğretme metodları
kullanırlar. Çocuk alıştığı öğretmeni ve öğrenme metodunu bırakıp yeni bir
teknikle öğreten bir başka öğretmene alışamayabilir. Çocukların öğrenme
süreçleri bireyseldir ve her teknik her çocuk için yeterince iyi işlemez.
Dil Sorunu: Başka
bir ülkeye göç etme durumunda çocuk yeni okulunda yabancı bir dil ile eğitim
almaya başlar. Böyle durumlarda çocuklar normal sınıflara katılmadan önce, bir
süre dil eğitimi alabilirler. Bu sayede yabancı dili her ne kadar öğrenseler de
yeni bir okulla, yeni bir dille ve yeni bir yaşamla başa çıkmaya çalışmak küçük
bir çocuk için oldukça büyük bir çaba gerektirir.
Okul ve Çocuk İlişkisi: Okul
başarısı aslında bir takım çalışmasını gerektirir. Bu takımın içinde öğretmen,
okul yönetimi ve ebeveynler vardır. Çocuğun optimal fayda sağlayabilmesi için
takım üyelerinin birbirleri ile işbirliği içinde olması gerekir. Her okul
değişiminde önceki takım yıkılır ve yeni bir takım kurulur. Takım içinde güçlü
ilişkilerin kurulması zaman alır. Kurulamadığı takdirde de bundan en çok
etkilenen çocuk olur.
Okul
değişimi çocukların hayatında çok büyük bir değişimdir. Bazen şartlar
gereği ebeveynler okul değişimi yapmak
zorundadırlar. Bu süreçte önemli olan çok dikkatli olmalarıdır. Okul değişimi
ile çocuk kendi yeteneklerine ve seviyesine daha uygun olan bir okula da
gidebilir. Ancak bu durum uyum sürecini kolaylaştırmaz. Yeni bir okul çocuklar
için yeni bir hayat demektir. Bu yeni hayatlarına alışma sürecinde ebeveynler
çok önemli bir rol oynar. Çocuğun bu süreçte yaşanabilecek olumsuzluklardan
etkilenme düzeyini minimum seviyeye düşürmek ve onun yeni okuluyla birlikte
yeni hayatına adapte olmasını kolaylaştırmak için ebeveynlerin yapmaları
gerekenleri öğrenmek için “ Okul Değişimi Yaşayan Çocuklar için
Ebeveynlere İpuçları” makalemizi
okumanızı tavsiye ederiz.
Yorumlar
Yorum Gönder