Çocukların çoğu günlük yaşamda reklamlara maruz
kalmaktadır. Firmalar, reklamları çocukların en sevdikleri çizgi film
karakterleriyle, parlak renklerle, animasyonlarla süslemektedir. Böylelikle
reklamlarda gösterilen ürünler onlar için oldukça cazip hale gelmektedir.
Yapılan araştırmalara göre, 8 yaşın altındaki çocukların
çoğu, reklamların bir ürün satışı için yayınlandığını anlamamaktadır. 6 yaş ve altındaki çocuklar ise özellikle
reklamda en sevdikleri karakter bir ürünü tanıtıyorsa, televizyon şovu ve
reklam arasındaki farkı algılayamamaktadırlar.
Reklamların çoğunun amacı, çocuklara “bu ürüne sahip
olursan mutlu olursun, çok eğlenirsin, diğer çocuklarda da bundan var” mesajını
aşılamaktır. Çocuklar bu mesajı aldıklarında ise anne babalardan reklamlarda
gördükleri ürünleri istemektedirler. Hatta bu ürünler okulda çocuklar arasında
bir statü belirleme aracı olarak kullanılabilmektedir. Örneğin benim x marka
oyuncağım var, y marka kalemim var vb. Durum böyle olunca, çocuklar
ailelerinden onlara da arkadaşlarında olanı almaları konusunda ısrar
etmektedirler. Bu süreçte ailelerin sağlıklı sınırlar belirlemeleri ve
çocuklarına karşı tutarlı davranışlar göstermeleri oldukça önemlidir.
Çocukları reklamlardan tamamen uzaklaştırmak elbette
mümkün değildir. Pek çok çocuk artık resim yapmayı, ip atlamayı, bisiklete
binmeyi öğrenmeden akıllı telefon ve tablet kullanımına aşina olmaktadır.
Reklamlara sadece televizyon yoluyla değil hayatlarının vazgeçilmez bir parçası
olan teknolojik aletler yoluyla da çok fazla maruz kalmaktadırlar. Peki çocuklarınızı
reklamların olumsuz etkilerinden korumak için ne yapabilirsiniz?
- Çocuklara “akıllı tüketici” olmayı öğretebilirsiniz.
Onlarla reklamlar hakkında konuşabilirsiniz.
- Reklamların, markette olan ürünleri satmak amacıyla
yapıldığını çocuklarınıza anlatabilirsiniz.
- Çocuklarınıza ürünlerin logolarını öğretebilirsiniz.
Böylece reklamlarda gördükleri logoyu tanırlar ve bir çizgi film
izlemediklerini algılayabilirler.
- Çocuklarınıza herkesin farklı eşyalara sahip
olabileceğini ve dünyadaki tüm ürünleri almanın mantıksız olduğunu
açıklayabilirsiniz.
- İnsanların sahip olduğu materyallerin değil taşıdığı değerlerin
önemli olduğunu anlatabilirsiniz. Bunu yaparken somutlaştırmanız oldukça
önemlidir. Dürüstlük nedir? Hangisi dürüst bir davranıştır? Hangi iyi
özelliklerin var?
- Çocuğunuza seçimler sunabilirsiniz. Ayda iki kez
oyuncak alma zamanı gibi.
Çocuklar reklamlara uzun süre maruz kalmamalıdırlar. Bu
da aslında uzun süre teknolojik aletlere zaman harcamamaktan geçmektedir.
Ebeveynlerin teknolojik aletlerle ilgili çocuklara sağlıklı sınırlar koyması
gerekmektedir. Reklam sadece “televizyon reklamı” olarak düşünülmemelidir.
Tablet, akıllı telefon, bilgisayar gibi teknolojik araç gereçlerin hemen
hepsinde çocukların oynadıkları oyunlar ve kullandıkları uygulamalarda çeşitli
reklamlar bulunmaktadır. Bu tür internet ve oyun temelli kanallardan reklamları
engellemek amacıyla mutlaka teknolojik araçların içeriğine dikkat edilmelidir.
Çocukların yaşlarına uygun olmayan reklamlar onları olumsuz bir şekilde
etkileyebilir. Filtresiz internet kullanıldığında, çocuklar erken yaşta
bilmemeleri gereken içeriklerle karşılaşabilirler. Bunun sonucunda
korkabilirler, üzülebilirler ve travmatize olabilirler. Çocukların psikolojik
sağlıklarının korunması için evde muhakkak filtreli internet kullanımına ve
saat sınırlamasına özen gösterilmelidir.
Sevgili ebeveynler, çocuğunuza anne-baba olarak
verdiğiniz mesajlar da çok önemlidir. Çocuklar söylediklerinizden çok
yaptıklarınıza dikkat ederler. Siz kendi yetişkinlik yaşamınızda reklamlardan
ne kadar etkileniyorsunuz? Siz kendinizi nasıl bir tüketici olarak
görüyorsunuz? Bu soruları kendi içinizde düşünmeniz size hem içsel bir
farkındalık kazandıracak hem de çocuğunuza davranışsal olarak nasıl örnek
olduğunuzla ilgili yanıt olacaktır. Reklamların aşıladığı hayatta sadece satın
alıp tüketmenin önemli olduğu düşüncesine karşı, siz çocuklarınıza el emeğiyle
bir şeyler üretmenin değerini aşılayabilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder